dimarts, 9 d’abril del 2024

(574 m)
(Comuna de Caimari)
(15.03.2024)
Situat als estreps de la Serra, just a la sortida de Caimari, sembla desafiar a tot el que passa pel seus costats. Alts i verticals penya-segats i poques vies d’accés, fan d’aquest puig un lloc poc visitat. És una muntanya plena de llegendes. Si han fet troballes de l’època almohade, que confirmarien un assentament islàmic.
TEMPS TOTAL: 4 hores 45 minuts
DIFÍCIL
Un dia més o manco clar després d’un grapat de dies força complicats, son les condicions que ens acompanyaran a la sortida d’avui, pujar al puig de n’Escuder. Torre de vigilància natural i avant-guarda de la serralada.
Sabem que és intensa però curta. De camí cap a Caimari ens enredam contemplant la nostra fita d’avui.
Son les 8,00 h. en deixar el cotxe, a la sortida de Caimari a Lluc, i començar la caminada.
Després d’una curta tirada per la carretera, anam pel camí dels Horts, just abans arribar al pont del torrentó, en que el camí gira cap a l’esquerra.
Just en front hi ha un botador, amb un indicador, que ens permet entrar dins l’olivar.
A l’altre costat seguim el tirany, senyalitzat, que va vorejant el torrent, fins arribar a la part final d’aquesta propietat, en que podem creuar el torrentó de sa Coveta Negra, per un pas habilitat.
Saber a on ens hem d’adreçar és ben senzill. Abans de salvar el botador hem localitzat la paret de pedra que serveix de sosteniment a l’anomenat “pas des Caçadors”. També serveix de referència la ubicació de tres pins, més grans que la resta que els envolta. Aquest pas està situat just davall d’ells i aproximadament en el centre.
Després del torrent pujam per les marjades molt a prop del penyalar, seguint les estaques indicadores, ...
...fins arribar al inici del pas des Caçadors o de n’Escuder.
Son les 8,16 h. en iniciar la pujada pel que en el seu temps seria una escala, però que avui està prou malmenada.
A la zona entre-mitja es troba esbaldregat i en el seu tram superior, el més exposat, no és altre cosa que un estret passet de només una filada de pedres, però sembla prou resistent. També hi ha restes d’una vella corda, que no ofereix gens de seguretat.
Superat aquest pas, haurem de seguir pujant per una canal prou empinada, però ara ja sense sensació de perill.
Algunes instruccions recomanen anar a cercar els peus del pi que ens queda a l’oest i, des d’ell, envestir una nova pujada, en direcció est. La veritat és que noltros ho ferem així, però ens va quedar la sensació que es pot pujar per onsevulla. S’han de cercar les vies que resultin més accessibles o manco feixugues.
A tot això, les vistes cap a Caimari i el pla que envolta Inca s’han eixamplat tant que abastam a veure les muntanyes de Cura encara que el dia no és massa clar.
Anam a cercar sa cresta  que ens ha de menar al cim. Vorejam els penya-segats que pengen a nord-est, ...
...els que ens dona ocasió de noves vistes dels cims pròxims.
La garriga no és gaire esponerosa. Hi ha poca terra. Ens sorprèn, però, la grandària d’alguns pins, quines soques son tres o quatre vegades més gruixades que noltros.
En els redols on no hi ha terra, la roca és molt gratallosa. Resulta molt senzill caminar-hi. Tenen bones aferrades i no hi ha gaire perill d’una llenegada. Així mateix localitzem algun retall del que sembla un vell camí. No deixa de ser curiós trobar algunes filades de pedra compostes, en un entorn on hi dominen les grans roques. Segons avançam ens convencem més que son restes d’un camí. Cerca encletxes per encaixonar-hi algun graó o fa ziga-zagues per evitar alguna roca gran. Ens acosta als penya-segats per, amb un gir decidit, canviar la direcció i guanyar una mica més d’altura. Son bocins molt curts, dispersos i mals de seguir. També poden ser imaginacions nostres.
Pujam sense gaires presses, gaudint de les vistes que cada cop son més amples.
Caimari
Selva, i al fons Inca
Després d'una petita plana, ...
...a les 10,00 h. arribam al cim.
Aquí dalt hi fa bon estar avui, la temperatura és ideal i la visió dels cims que ens envolten s’ho val.
Tomir, Maçanella, n’Alí, ses Bassetes, fins i tot Alfàbia. Molt més a prop nostre, els puig dels Albellons i el puig Nespler, ens mostren rutes ja fetes.
És un bon lloc per descansar i fer un cafetet. Des del cim no tenim bones vistes del Pla de Mallorca. És que no hi ha un únic cim. Son un petit seguit d’espadats, esmolats com a dents, i entre ells un planiol, amb generosa vegetació.
És des d’aquest planiol que, a les 10,35 h., anam a cercar el pas de baixada. Localitzar-ho és senzill. El tirany que hi mena està prou marcat pel pas d’altres persones. Acaba a una encletxa entre dues roques que ens aboca al cap damunt d’una ampla canal.
També està ben marcat el senderó a seguir. Hem de travessar aquesta canal i davallar uns deu metres, per arribar a una encletxa, ...
...a l’altre costat, que ens deixarà passar a una nova canal.
Aquesta segona canal és molt més empinada i te manco llocs per aferrar-s’hi. La travessam amb precaució i arribam a l’altre costat on, ...
...després de superar una curta pujadeta, arribam a un territori molt més obert i tranquil·litzador. De tota manera, no hem desaprofitat l’ocasió de gaudir d’amples vistes de la zona des Horts, puig de sa Creu, sa Mola, puig de sa Fita, etc.
Ara caminam molt més relaxats. Hem entrat dins el bosc, d’alzines i pins. La pendent no és gaire forta i el camí ens sembla molt més marcat. Hi trobam moltes fites, el que ens fa pensar si aquesta via també es fa servir per pujar al cim. Ens sembla molt més accessible.
Anam perdent altura i a les 11,05 h. arribam a una zona bastant més ample i planera. Passam entre dues roques que semblen xapades per l’acció del home i, tot seguit, arribam a un mur de pedra.
Devora ell, entre la fullaca del pi s’hi pot veure una filada de pedres, ben arrenglerades. S’hi han fet troballes de l’època almohade.
Un estudi arqueològic d’aquest indret detalla l’existència de les restes del camí d’accés (només una filada de pedres), del mur defensiu, del retall a les roques per facilitar el pas i una paret d’uns vint metres de llarg, un metre d’alçada i casi dos d’ample. Tot plegat sembla evidenciar que aquest cim tenia finalitats de vigia i control de l’accés a n’aquesta zona de la Serra de Tramuntana, important nucli resistent a la conquesta dels catalans.
Decididament, aquesta via d’accés al cim és la més ràpida i còmode.
A les 11,15 h. arribam al coll, conegut com a Pla des Puig de n’Escuder. A l’oest hi ha els Horts.
Noltros giram a est i davallam per una pista que ens mena, de manera suau i relaxada, entre olivars. Davallam seguint la pista. A sud hi tenim els cims de n’Escuder i a nord-oest la serra de Davant o de Baix.
A les 11,40 h. arribam a una barrera oberta, i seguim davallant.
Només cinc minuts més tard sortim al camí vell de Lluc.
Aquest camí ens fa voltar pel costat est de n’Escuder, el que ens facilita contemplar els penya-segats que l’envolten. Poc més endavant arribam a ses Rotes, conjunt de marjades que arribem als peus mateixos de n’Escuder, resultat de la necessitat d’aconseguir més terres de conreu per mor de la pressió del augment demogràfic del segle XIX. D’aquí neix la paraula “ROTA” de la rotura del territori per tal d’aconseguir el seu condicionament i productivitat.
Seguint aquest camí, i no massa més avall, passam pel “Còdol d’en Seda” o “Pedrolí des Gegant”. Sota un redol d’alzines ombrívoles i al costat del camí, destaca la gran roca, per la seva forma rodonenca.
Segons una antiga tradició, els pelegrins, quan passaven per aquí, tiraven entre una i cinc pedretes en un forat que té (tenia, a la darrera turmenta es va esbaldregar) a la base i si l’endevinaven volia dir que tindrien bona sort...
També passam vora “Es Cavall Bernat” o “Sa Filosa de la Mare de Déu”. El nom alternatiu de sa Filosa de la Mare de Déu, s’associa a la llegenda que contava com la Mare de Déu filava per aquella zona i, quan sentia que s’acostaven els pelegrins corria a amagar-se a les coves del puig de n’Escuder. Una vegada va fugir tan ràpid que va deixar la filosa dreta on estava i, en tornar, enlloc de la filosa hi va trobar aquest penyal.
Son les 12,00 h. en deixar el camí vell, just després del Cavall Bernat, i per l’esquerra i pujar a la carretera a la Tercera Volta, i que seguim una estona, ...
...fins a la Quarta Volta, on trobam una barrera que salvam per un botador.
Només cal seguir el camí de ferradura sostingut per un petit marge que va guanyant altura.
Abans d’arribar al Mirador, el camí descriu uns revolts, escalonats, i acaba a diversos colls de tords.
Son les 12,14 h. en arribar al Mirador de Caimari, ...
...des d’on es poden gaudir de bones panoràmiques del Raiguer, el Pla i fins i tot les muntanyes de Llevant. Avui els dia està força enterbolit i les vistes no han estat massa bones.
Per baixar cal seguir el mateix caminoi, però atenció, als 5 minuts hi ha una desviació al costat oest, que baixa a traves del Coster, ...
...directament al carrer de sa Volta, i en un no res arribar a la carretera, a les 12,40 h., devora el km 7, a on hem iniciat el recorregut.
Ha estat un gran dia.
Selva/Sóller, abril 2024

dissabte, 6 d’abril del 2024

PUIG DES AVENCS - PENYAL D'EN RICO - PUIG DE SES PLANES D'EN VERD Pujador des Palmers

PUIG DES AVENCS – PENYAL D’EN RICO
PUIG DE SES PLANES D’EN VERD
Pujador des Palmers
(23.02.2024)
El puig des Avencs deu el seu nom a la gran quantitat d’avencs que hi ha als voltants del seu cim, pel que el pas pels voltants cal tindre cura al caminar. I en quant als palmers, es refereix a la feina d’arrancar l’ull del garballó abans de que es produís la seva obertura en ventall, una feina especialment feixuga ja que deixaven les mans dels treballadors plenes de bòfegues i de sang. També trobam alguns noms que recorden aquests treballadors, anomenats palmers, com per exemple el pujador des Palmers (s’Alqueria, Andratx) o els pins des Palmers (s’Arenalet des Verger, Artà).
TEMPS TOTAL: 5 hores
DIFÍCIL
Plànol amb el track
Sembla que avui tindrem bon temps. Hem decidit repetir la zona d’Andratx, de manera que a les 8,00 h. deixam el cotxe a l’aparcament del coll de sa Gremola.
La nostre primera fita és pujar, directament, al cim del puig dels Avencs, que el tenim ben davant nostre, just a l’altre costat de la carretera, mirant cap a l’est.
Just suquí hi comença una pista ample però molt curta. A les poques passes de caminar-hi, l’abandonam i començam a pujar entre la garriga magre.
De bon començament, la pujada no és gaire complicada ni el territori massa empinat, de tal manera que no estem gaire a trobar-nos amb uns petits marges en relatiu bon estat. Tanmateix això dura poc.
Així com anam pujant, el territori es va empinant i la garriga dona pas a les roques. Haurem de fer alguna grimpada, gens complicada ni arriscada, per anar superant els successius entrebancs que ens trobam.
Corre un oratge gelat i ens arriben algunes bufades de vent prou violentes. El cel no és net del tot i es passegen algun núvols negrosos, que no ens destorben per poder gaudir de les primeres vistes espectaculars d’aquest redol.
Ens hem de girar darrera i mirar cap a la zona de ses Basses i del comellar de ses Guixeries. Es veuen clarament els tres cims que formen la petita serra des Campàs, és a dir Penyal de n’Anglada, puig  des Tancats i Puig des Campas, cap a l’oest. També veiem els environs del Port d’Andratx i el cim de sa Dragonera, mirant a sud.
Son les 8,40 h. en arribar a dalt del puig. Aquí hi fa una ventada gelada molt molesta.
No ens hi estam gaire, a pesar que és un punt fantàstic per gaudir de les amples panoràmiques de la zona d’Andratx, cap a sud i del puig de s’Evangèlica a nord.
Seguim la cresta, amb molt de compte, cercant els forats dels nombrosos avencs que donen nom al puig. En trobam un bon grapat, alguns certament perillosos per tenir la boca tapada per les mates.
D’altres tenen una gran obertura i no en veiem el final. També ens trobam amb una fesa, no gaire llarga ni fonda. Ara, el nostre següent objectiu es arribar al coll des Coloms, que ens separa de l’altre massís que volem visitar avui, on hi trobarem les Planes d’en Verd.
Començam caminant cap a nord i anem girant cap a l’est per creuar un territori relativament planer.
És evident que s’hi conreava cereal aquí dalt. Trobam un rotllo d’era, no massa gran i, una mica més avall, les runes del que podria haver estat la barraca del roter i, poc més endavant, les restes de paret seca que podria haver estat un tancament pel bestiar. Anam creuant aquesta zona planera, caminant cap a l’est.
En atracar-nos al coll des Coloms el territori es precipita però no resulta gens complicat davallar-hi.
Son les 9,20 h. en creuar aquest coll i, tot seguit, envestir la següent pujada.
També la feim directament cap el cim.
Seguim la cresta anomenada sa Roca Llarga.
Aquí la pujada sí que resulta una mica més complicada.
El roquissar s’enfila decididament cap el cim.
Pot semblar insuperable, però així que anam superant els entrebancs, cada cop se’ns obre una nova via per seguir avançant. La pujada és dura i es fa llarga. Cercam les zones on estam una mica més a recer del vent gelat que no atura.
En estar a prop del cim ens trobam amb una tanca de reixeta, prou malmesa pel temps i els animals.
No és obstacle per poder arribar al primer cim, la cota 548, la que està més al sud-oest d’aquesta cadena de cims on hem arribat.
Des d’aquí veiem el pla de s’Evangèlica amb el seu cim. També veiem, cap a sud, el Port d’Andratx i la badiola de Camp de Mar.
Son les 9,50 h. en arribar al cim d’aquesta primera cota, la 548.
Seguim la caminada per anar al puig de ses Planes d’en Verd.
Per aconseguir-ho hi anam cap dret cap al cim, que resulta ben visible. També tenim davant nostre i una mica cap a nord-est sa Mola de s’Esclop, el Moletó, sa Cadira del Bisbe (també anomenat Puig Dreçà) i el Puig Batiat a l’extrem sud-est d’aquesta serralada.
Es una estona de caminar no gaire agradable. El territori està cobert de carritxeres que amaguen moltes roques que ens compliquen la passa. Hem d’anar amb molt de compte a no fer-nos mal. Així mateix no desaprofitem l’ocasió de gaudir de noves vistes amples cap a les Planes den Verd, que ara ens queden a l’est.
Son les 10,20 h. en arribar al cim del Puig de ses Planes den Verd. Aquí hi fa mol mal estar. Les bufades de vent gelat ens arriben de manera intermitent i amb prou força. Hem de cercar un redol que ens doni una mica de recer.
Deixam la cresta i davallam unes passes fins que trobam un lloc que ens agrada per descansar... i fer un cafetet.
Son les 11,15 h. en reprendre la marxa. La següent fita es arribar al Pujador des Palmers.
Hem de davallar una bona estona per la cara sud d’aquest puig, travessant un territori igual de desagradable que abans, per poder arribar a la zona de les Planes d’en Verd. Mentre tant, el dia s’ha anat aclarint i ja casi no queden núvols. El sol ens arriba sense obstacles però no encalenteix gens.
Uns decideixen voltar aquesta clotada on hi ha les Planes d’en Verd i van a  la cota 531, directament damunt els penya-segats del Penyal den Rico, ...
...des d’on tenen unes magnifiques vistes de la clotada que hi ha just baix del Penyal així com de la coma Calenta, que s’estén a continuació, cap a sud.
Uns altres vam a trobar el centre de la clotada, on hi ha el llit d’un torrentó sec. No tenen més vistes que la serralada de sa Mola de s’Esclop. El torrentó els mena, entre una mar de carritxeres, a creuar-se amb el sender que arriba al davallador.
Son les 11,35 h.  Ara muden d’orientació i caminen cap a sud-est. En tot moment els dos grups hem mantingut contacte visual i arribam al davallador, casi bé, a la par.
Son les 11,50 h. en  arribar al Pujador des Palmers.
És un camí molt precari, ...
...poc elaborat que a força de successives ziga-zagues ens permet anar davallant les timbes del extrem est del Penyal den Rico, ...
...mentre seguim gaudint de les vistes de la clotada ben cuidada que tenim just davall nostre.
A les 12,10 h. arribam al coll de la coma Clova, marcat per un gran dipòsit d’aigua per apagar focs. Hem de superar dues barreres, una esta oberta, l’altre no.
Ara seguim un camí de carro, prou ben marcat, que ens mena a vorejar els camps que hem vist mentre davallàvem i també a caminar, casi bé, pels peus del Penyal d’en Rico.
El camí ha passat a estar asfaltat i, en arribar a una corba tancada cap a sud, on hi ha dos grans dipòsits blaus,...
...l’abandonam i seguim un senderó, a vorera d’una tanca de reixeta, mantenint l’orientació a l’oest.
El senderó acabarà per menar-nos entre marjades que les estan recuperant i passam vora una caseta en restauració. Pocs minuts després arribam a una nova carretera asfaltada, que puja de la Coma Calenta. Seguim ara cap a sud per arribar, uns deu minuts més tard, a la carretera Ma 10, que mena cap el Coll de sa Gremola.
Noltros no hi anem per l’asfalt, si no que seguim una pista, paral·lela a la carretera i a un nivell una mica més baix.
El sol ens arriba de ple i estam a recer del vent, casi arribam a tenir calor. Així mateix, a la darrera part de la caminada d’avui hem pogut llevar-nos el jersei.
A les 13,10 h. Arribam a l’aparcament on hi tenim el cotxe.
Ha resultat una bona volta.