diumenge, 26 de febrer del 2023

PUIG DE SANT NOFRE
des de Sineu
(27.01.2023)
Al puig de sa Bastida o de Sant Nofre s’hi localitza un oratori (en ruïnes) de planta rectangular amb un aljub adossat. Tot el conjunt es troba dins un recinte tancat amb una paret baixa. Hi ha documentació que a l‘any 1403, hi feia vida eremítica Bernat de Papagalls. Aquesta activitat va durar fins als voltants de l’any 1600 (200 anys).
TEMPS TOTAL: 5 hores 20 minuts
FÀCIL
Fa casi dues setmanes que fa mal temps i les previsions per avui no son gaire engrescadores. Així i tot en hem decidit a fer una volta pel Pla de Mallorca.
Son les 8,00 h. en deixar el cotxe a la plaça de sa Quintana a Sineu. Sortim del poble pel carrer de Llorito i davallam per la Ronda.
A la cruïlla partim cap a l’oest, pel camí de Montuïri, senyalitzat, asfaltat i no gaire ample.
Després d’una curta pujadeta, ens reorientam cap a sud i, als trenta minuts de caminar, ...
...passam pel creuer del camí de Santa Margalida.
Sempre pel mateix camí, no estarem més que deu minuts per arribar al camí d’Ariany.
Aquí ens toca girar cap a l’est, seguint el camí, que ens mena entre terres de conreu sembrades de fa poc.
L’espectacle i la sensació d’amplitud és gran.
Ens entretenim contemplant les edificacions, de tota mena, els colls de pou. Passam pel costat nord del puig de Reig mentre seguim el camí, pla i recte.
Després de creuar la carretera Ma-3232 seguim pel mateix camí.
A les 9,25 h. l’abandonam per partir cap a sud. Ens encaram al puig de Sant Nofre.
Fa una bona estona que el tenim a la vista però ara tenim l’objectiu molt a prop.
Son les 9,50 h. en deixar el camí que seguíem i començar a pujar per una pista.
Està senyalitzat i, ben aviat, ens trobam un cartell explicatiu del redol. La pujada no és gaire feixuga.
Primer cap a sud i, en arribar a un portell, giram cap a l’est vorejant una paret seca de partió.
El sender està ben marcat i trepitjat. Pujam per un autèntic bosc d’ullastres, amb unes soques molt grans.
La pujada segueix sense resultar feixuga. Casi ni entram en calor.
És que el dia es manté molt fred i la nuvolada negre ha acabat guanyant la partida al sol.
Mentre pujam ens hem atracat a les timbes per gaudir de les vistes amples del redol, avui limitades pel mal temps.
Sa Bastida
Son les 10,20 h. en arribar al cim.
Hi reposam una estoneta, contemplant aquests camps conreats que, des d’aquí dalt, semblen un immens tauler d’escacs.
No estam gaire al cim. El dia posa molt mala cara i el fred ens empeny.
Seguim el camí a les 11,00 h. i anam a passar pel que queda de l’ermita de Sant Nofre.
És el mateix sender el que ens mena a fer una petita volta pel planiol de l’ermita i tornam al camí de pujada, ara davallant.
Ermita de Sant Nofre
És troba en molt mal estat
La tornada la fem seguint el camí cap a Sant Joan, ...
...però l’abandonam en arribar al primer creuer que trobam, on hi ha un gran safareig de sa Bastida.
Giram cap a nord-oest. Ha començat a ploure.
Aquest camí, que no està asfaltat, ens mena per un redol no tan ben cuidat com el de bon matí, ple de bassiots.
La caminada es fa més rapida per mor de la pluja.
Després d’un seguit de cruïlles de camins i després de creuar, altre cop, la Ma-3232, arribam al coll ...
...entre el puig de Reig, que el passam per la vessant sud, i el puig de Son Virgo
No abandonarem aquest camí, el mateix que a l’anada, ...
...fins arribar a Sineu quan son les 13,15 h. Segueix plovent i encara fa més fred que de prest.