diumenge, 21 de març del 2021

SA TRONA
des d’Almallutx
(05.03.2021)
Almallutx fou el darrer assentament islàmic a Mallorca, situat davall les aigües de l’embassament del Gorg Blau. Els darrers estudis han permès documentar un entramat urbà d’una alqueria, la millor conservada de les illes. La destrucció violenta de l’assentament ha permès la seva excepcional conservació. El descobriment pot permetre l’estudi d’una de les èpoques més desconegudes de Mallorca.
TEMPS TOTAL: 6 hores 30 minuts
DIFÌCIL
Plànol amb el recorregut
L’objectiu de la caminada d’avui és prou ambiciós, ja veurem si som capaços d’assolir-ho.
Son les 8,00 h. en deixar el cotxe a l’aparcament que hi ha vora la zona d’esbarjo del embassament del Gorg Blau.
El dia és clar i serè. Silenci i tranquil·litat per tot arreu. I fred. Fa fred.
Començam la caminada creuant aquesta zona recreativa, per sortir-ne per un portellet que hi ha just a l’altre costat, vora un dels torrents donants a l’embassament.
El territori que trepitjam és estrany. Normalment està cobert per les aigües. Avui és eixut i el color i l’aridesa aparent sobten en una zona on hi domina la verdor, casi bé, tot l’any. A l’altre costat del torrent hi ha una tanca, molt malmenada pel pas del temps i la manca de cura. Decidim no passar-la i la vorejam. Voltam una punta que, en condicions normals, entra a les aigües. Avui, la vorera és prou enfora i ens separa una ampla franja d’aquest territori erma del tot. Voltant aquesta punta se’ns obre una ample perspectiva de la zona per on caminarem. En primer pla, les cases d’Almallutx. Creuam un altre torrentó i entram dins l’alzinar, que està a un nivell superior del de l’embassament.
En atracar-nos a les cases, a un portell de la tanca, hi ha un cartell advertint que no podem passar. Fem cas, deixam el camí i seguim pujant per dins l’alzinar, seguint la paret que el tanca, orientats a sud. Ben aviat és el propi territori que ens fa girar cap a l’est.
El coster es fa més evident i decidim anar a trobar el camí que puja cap al coll des Coloms, avui tallat pel pas de la canonada de transvasament. És un antic camí de carro que ens mena suaument pel costat esquerra (orogràfic) del torrentó, del Gorg Blau, que davalla de la font des Fonoll.
Son casi les 9,00 h. en arribar damunt un petit morro que surt d’aquest coster. Aquí hi ha un rotllo d’era. Sabem que, abans de la construcció d’aquest embassament, aquesta zona era productora d’un dels millors blats de xeixa de l’Illa.
Seguim aquest camí de carro, que es veu molt malmenat pels aiguats. El pedreny a lloure és abundant i resulta prou incòmode de caminar, però les costes son dolces.
Després de passar vora el tall impressionant on hi neix la font des Fonoll, una curta caminada més i arribam a la canonada. Son les 9,15 h. El dia es manté clar, tot i que hi ha boires que pasturen i s’enganxen als cims que ens envolten.
La nostra primera fita d’avui és arribar al cim de sa Trona, el cim més baix i al sud de la serra des Teixos. Tanmateix te més de mil metres. És que, sense entrar dins les nostres intencions, fa poc que hem descobert que hem anat, casi bé, a tots els cims de més de mil metres de Mallorca. Aquest és un dels que ens manca visitar.
Creuam aquesta “siquiota” i seguim el camí que ens mena cap el coll des Coloms. En aquest redol el camí està, casi bé, tot empedrat. També te bocins restaurats. Noltros hi pujam ben decidits però cercant un punt per abandonar-lo, pel costat nord, per tal d’anar pujant cap al cim de sa Trona per la vessant de la cara oest, perquè la cara est no és accessible.
L’abandonam poc després de passar la font de ses Mosques. El camí està enfangat. Més amunt hi ha un rotllo de sitja vora el torrent. A l’altre costat es veu una paret de partió amb un esbaldrec. És el punt on decidim deixar el camí..
Son les 9,25 h. De primeres la caminada és agradable i el territori no gaire empinat. Però la felicitat dura poc.
Així com avançam, sempre cap a nord, el territori es torna més violent i desagradable.
Un seguit d’esperons no ens deixen guanyar alçada i acabam caminant, casi bé, en paral·lel amb la canonada que hem creuat fa poc.
Tan aviat com el territori ens deixa, envestim clarament cap a la cresta de la serra. La caminada és feixuga.
Hem de creuar un bon grapat de xaragalls i la resta del territori està farcit de pedreny a lloure. Tot plegat resulta prou desagradable de caminar.
Son les 10,20 h. en guanyar la cresta. Les vistes son amples. Guaitam a banda i banda de la serra. Gaudim de vistes del embassament, per un costat, i del immens  bosc del comellar des Prat, per l’altre. A nord hi tenim el nostre objectiu.
Arribar-hi encara ens ocuparà una estona. Caminam molt a prop de la cresta, però no sobre ella, que resulta molt complicada, si no inaccessible.
Tot i així, aquí dalt hi trobam un llenç de paret de partió, just a la cresta de la serra, senyal que el pas dels animals era possible.
Seguim caminant cap a nord mentre ens atracam a sa Trona cercant per on hi podrem pujar. Però no presenta cap complicació.
Mentre avançam veiem que la cresta es torna accessible i oberta per poder accedir al cim.
Son les 10,50 h. en arribar al cim. Hi ha una gran fita.
Afortunadament lluu un sol que ens conhorta. És que aquí dalt hi corre un oratge ben gelat.
El cel està casi del tot net de niguls.
A la vista de les dues imponents serralades que ens envolten, les dues més altes de Mallorca, la serra de s’Almangra, al oest, ...
...i la del puig de Massanella i ses Bassetes, a nor-est.
També veiem els dos embassaments, així com molts dels cims del redol. Casi tots ells superen els mil metres.
Un bon lloc per fer un cafetet.
A les 11,30 h. en posam, novament, en marxa.
Davallam pel mateix costat que hem pujat al cim i anam a trobar el coll de sa Trona, que ens separa de la serra des Teixos.
Voltam pels peus de sa Trona, per la cara oest ...
...i arribam al coll. Aquí hi ha la possibilitat de davallar al comellar des Prat pel pas del Coll de sa Trona.
Orientats cap a sud, el territori es veu accessible, tot i que es precipita violentament cap a l’alzinar que veiem molt més avall.
Trobar les millors vies per davallar resulta molt senzill.
Els senderons marcats pel bestiar resulten ben visibles i la passa no gaire arriscada, per no dir gens. Però la davallada és ràpida. Un seguit de ziga-zagues ens permeten entrar a l’alzinar en poc manco de deu minuts.
Son les 12,00 h. en trobar-nos dins el bosc.
El territori segueix amb molta pendent i la davallada resulta una mica feixuga.
Trobam molts de senderons marcats pel bestiar i alguna traça de camí més ample i amb poca pendent. Noltros davallam decididament a trobar el torrent des Prat, que hi ha al fons del comellar.
Hi arribam a les 12,10 h. Just unes passes abans d’arribar al torrent hem trobat la primera sitja d’aquest redol. Ens resulta estrany no haver vist cap traça dels carboners en un bosc tan gran.
En comptes de pujar per l’altre coster per trobar el camí del comellar, decidim caminar pel llit del torrent.
Ates que no hi ha cap bot important, ens resulta més entretingut...
...i podem gaudir dels petits recons d’aquesta via d’aigua.
A les 12,40 h. arribam a l’ull de la font des Prat.
Tot seguit passam vora les velles, i esbucades, cases des Prat. Devers els anys cinquanta del segle passat encara estaven habitades. No tenim més que seguir el camí per arribar al coll des Coloms i seguir-lo per tornar al punt de partida.
A les 13,10 h. canviam de vessant al coll des Coloms. Ara tot serà davallada.
Seguirem el mateix camí que hem fet servir per pujar, de bon matí.
A les 13,25 h. creuam la canonada de transvasament. Seguim davallant pel camí que mena a les cases d’Almallutx.
A les 13,30 h. tornam arribar al tall de la font des Fonoll.
La curiositat ens guanya i davallam a veure la surgència.
És un racó certament encisador.
La verdor lluenta de la molsa, que ho domina casi tot, i la remor tranquil·la de l’aigua corrent ho fan especial.
El torrentó des Gorg Blau, que recull els sobrants d’aquesta generosa font, ...
...mena el cabal...
...per un seguit de bots, ...
...fins acabar vora les cases.
Allà el veiem encaixonat entre murs de pedra en sec, vorejant les antigues  terres de conreu.
Davallam una estoneta vora aquest torrent i, abans d’arribar a les cases, ens separam d’ell.
Seguim el camí, ample i planer, evitant atracar-nos a les cases, per tornar sortir al territori dominat per les aigües. Ara, però, no voltarem aquella punta, si no que la travessam cap dret per arribar a la zona del refugi. Fa sol i estam cansats però la vista d’aquestes muntanyes enormes, que ens envolten, ens ho fa més suportable.
Son les 14,20 h. en arribar a la zona d’esbarjo i, després, al cotxe.