dilluns, 3 d’abril del 2017

SERRA DE NA BURGUESA Puig Gros de Bendinat i Mirador de n'Alzamora

SERRA DE NA BURGUESA
Puig Gros de Bendinat i Mirador de n’Alzamora
(23.03.2017) Aquesta serralada es troba situada al extrem SE de la Serra de Tramuntana, a on les alçades màximes ronden els 500 m. Cal recordar que a l’antiguitat va ser coneguda com a Serra de Porto Pi.
La badia de Palma des de na Burguesa (Die Balearen 1869-1884)
El seu nom actual és a causa de la família Burguès, que va posseir l’alqueria de Bendinat, des de principis del segle XVI, i un antic costum de feminitzar el nom partint del llinatge dels propietaris.
TEMPS TOTAL: 7 hores i 20 minuts
TOTAL RECORREGUT: 20,600 km
DIFICULTAT MITJANA
Feia temps que ens rondava pel cap la idea de fer una volta per aquesta serralada, tan prop de Palma i, al mateix temps tan lluny, a on ha quedat ben clar que es pot gaudir d’aquesta activitat. Compta amb tots els ingredients necessaris, ja que hi podem fer multitud d’itineraris amb diferents graus de dificultat. El d’avui serà guiats de la ma del nostre amic Antoni Ordinas Llobera, gran coneixedor de la contrada.
Son les 8,11 h. en sortir des de la barriada de Sant Agustí, en direcció cap a Gènova, creuant per davall l’autopista d’Andratx, per girar a continuació cap a l’esquerra, passant per davant el cementeri.
Aquest camí planer, corr paral·lel a l’autopista, de la qual ens arriba el soroll. Deixam a l’esquerra un túnel (per creuar a peu per davall l’autopista) i a la dreta el camí per on tornarem.
Poc després (10/11 m), envestim a una forta i curta pujada, per un tirany, per una zona més o manco neta de vegetació i que tenim just en front. També podem seguir el camí cap a la dreta, molt brut.
A la part superior ja tenim bones vistes de Sant Agustí i Gènova.
El tirany, nord-oest, acaba per convertir-se en un trepitjat camí de carro amb marge de sosteniment, molt brut de vegetació, ...
...per acabar molt malmenat a la font de s’Ermita.
La font de s’Ermita és un conjunt hidràulic format per un quanat de grans dimensions, per captar aigua pel sistema de filtració.
Consta d’un gran aljub adossat, ...
...des d’on, primer per una síquia que va seguint soterrada el camí cap a un altre gran aljub, situat just devora una caseta coneguda com s’Ermita.
Una canal surt d’aquest dipòsit per dur l’aigua fins a les cases de Bendinat.
Son les 8,55 en deixar la font i seguir el camí del puig de s’Ermita, direcció sud, passant pel costat de la caseta, el segon aljub i la canaleta que va vorejant el camp de golf, ...
...fins arribar al aqüeducte, en que el camí gira a oest.
Ara començam una llarga i sostinguda pujada, fent al principi dues llargues llaçades, sud, oest, ....
...per acabar girant a nord i mantenir aquesta direcció, .....
...mentre anam pujant pels estreps de la cara sud del puig Gros de Bendinat.
Les vistes s’han eixamplat molt, tota la badia de Palma, gran part de l’illa i de la Serra ...
...i cap a l’oest, podem veure gran part de la costa de Calvià. Fins i tot hi ha dos indrets amb bancs per seure i gaudir de les vistes.
Son les 10,28 h en arribar al tirany de pujada al puig Gros, a la cota 449, després d’haver deixat a la dreta el tirany de baixada per la coma de s’Arc ...
...i la covota del Puig Gros, una cavitat de 670 m. de recorregut, arribant fins a la cota - 67 m.
Som a una zona planera, i aquest tirany ben marcat i trepitjat en un no res, direcció sud-oest, ens durà al cim del puig, marcat amb un piló geodèsic (486 m).
Vista des del cim
Des del cim tornam al camí i el seguim direcció nord-oest, passant una barrera. És una tirada planera, per anar girant cap a nord en direcció al coll des Pastor, un creuer de camins.
Noltros just abans d’arribar a aquest creuer, prenem un camí cap a l’esquerra, en suau baixada, cap al oest.
Al principi és un antic camí de carro, molt envaït per la vegetació, que passa a convertir-se en un tirany, mentre va vorejant la cara sud del puig d’en Bou, seguint el seu perfil, fent diferents canvis de direcció.
El camí torna a consolidar-se, amb marge de sosteniment fins arribar a un creuer senyalat amb un munt de pedres.
Seguim el de l’esquerra, oest, per passar pel cim del puig de s’Àliga (439 m) i a continuació arribar al mirador de n’Alzamora.
Aquesta caseta refugi fou construïda a un estrep rocós denominat Castellet de s'Àliga, promogut per Fernando Alzamora Gomà, en memòria del seu germà Enric, mort al 1914. Va ser inaugurat el 19 d’abril de 1931, celebrant-hi una junta del Foment de Turisme.
Davant nostre tenim una espectacular vista cap al oest, Camp de Mar, Calvià, Capdellà, ...
...s’Esclop, el Galatzó.
Hem coincidit al Mirador, amb un grup d'amics.
El dia segueix esplèndid, solejat i clar. És un bon lloc per fer un descans... i un cafetet.
Son les 11,54 h. en deixar el mirador, ...
...però al primer creuer per on hem arribat, seguim dret, tornant a vorejar altre cop el puig d’en Bou, ara pel costat oest i nord, mentre anam deixant al costat esquerra el Pla d’en Palerm i el comellar de l’Infern.
Seguim el camí principal fent diferents canvis de direcció, en algun tram per enmig d’una espessa vegetació, ...
...fins arribar als 30/35 minuts a una zona planera recent netejada i a un altre creuer, seguim el camí de l’esquerra, per arribar a la carretera i a continuació al coll des Vent.
Son les 12,57 h. i hem arribat al coll i a la carretera procedent del sud, ...
...ara seguirem un tirany ben clar, i direcció sud-est, ...

...que ens durà fins a una esbucada caseta (al fons la Serra Mitgera), ...
...després de la qual hem de seguir el camí cap al sud-oest i tornar a vorejar, altre cop, el puig d’en Bou per la seva cara est.
Aquest camí en forta, sostinguda i llarga pujada, des del qual podem gaudir de bones vistes de la Badia, ...
...per després començar a baixar fins arribar altre cop al coll des Pastor, amb el seu conegut pi al bell mig del creuer.
Ara caminam una estona per un tram ja conegut, fet quan ens dirigíem al mirador de n’Alzamora, direcció sud-oest per després girar a sud-est, i tornar arribar a la barrera i al tirany que puja al puig Gros de Bendinat. Noltros seguim uns metres més endavant, i prenem un tirany cap a l’esquerra, fitat, un poc abans de la Covota del Puig Gros.
Son les 14,02 h. en agafar aquest tirany, abans era un camí, avui es troba mol malmenat. Sembla un torrentó. Les restes d’aquest camí van baixant ràpidament per dins la coma de s’Arc, a la part alta, a on ens trobam la vegetació és molt espessa, encara que baixa, per mor dels darrers incendis.
En aquesta tram el camí és pràcticament inexistent, és una siquiota plena de pedres grosses que dificulten molt la passa.
A mesura que anam baixant gaudim de bones vistes (un poc de zoom), ...
...i la vegetació va millorant, els pinotells son més alts, mentre feim un gir a nord i el camí es va consolidant i en més bon estat, ...
...amb bones vistes de tota la badia de Palma.
Després del gir entram dins la part més profunda d’aquesta coma, ...
...i després de passar pel costat d’un gran coval, torna a girar a sud-est, fins arribar al costat d’una construcció en ruïnes.
El camí de carro segueix baixant, mentre al costat esquerra surt un caminoi que segueix cap a Gènova, un poc més amunt podem veure restes del marge d’un altre vell camí emprat per treure guixos i graves.
Son les 15,00 h. quan després d’una llarga baixada per aquest camí, connectam amb el tram per on hem transitat a primera hora, just davant el túnel que creua l’autopista, només ens queda tornar al punt de sortida.
Son les 15,15h. en arribar al cotxe.