dijous, 24 de gener del 2019

SERRA DES PUNTALS pels passos de sa Biga de Planícia i de Son Balaguer

SERRA DES PUNTALS
pels passos de sa Biga de Planícia i de Son Balaguer
(28.12.2018) Passos de sa Biga de Planícia i de Son Balaguer... per aquí es va passar una biga per la tafona de Planícia des del vessant de Puigpunyent. Se suposa que el fet de conduir-la per aquests llocs, i no optar per una altra via manco perillosa, era perquè l’accés es trobava més a prop del camí del Bosc Gran que per altra banda  (SMola de Planícia, Tomàs Vibot).
TEMPS TOTAL: 6 hores i 30 minuts
DIFÍCIL
La darrera eixida de l'any. El dia es presenta relativament tranquil. Encara que hi ha prou boires per tapar el cel, no sembla haver-hi risc de pluja.
Son les 8,20 h. en deixar el cotxe al coll des Grau i començar la caminada.
Sabem que estarem casi una hora per arribar al massís de la serra des Puntals, així que encaram la caminada amb prou calma com per anar contemplant, i gaudint, dels successius recons, o amples vistes, que el camí ens regala a mesura que avançam.
A les 8,50 h. abandonam el camí que hem seguit fins ara, i que mena a les cases de “sa Campaneta”, que fou propietat del capità Barceló.
Som al creuer on arranca un camí empedrat, que ens mena entre dues parets seques certament grans i ben conservades.
Haurem de superar unes costes, no massa empinades, per passar a l’altre vessant on, després d'una suau baixada, creuam el torrentó del puig de sa Parra, capçalera de la conca del torrent de sa Riera.
Haurem d'envestir una nova costa, aquesta prou empinada i malmesa.
Aquest és el camí Vell d'Estellencs, procedent de Puigpunyent.
El seguirem una estona però el deixam uns cent metres abans d'arribar al portell de la paret de terme. El tirany que seguim està marcat amb una bona fita. Son les 9,35 h.
Tot d'una entram dins el bosc, espès, d'alzines i arboceres. Amb cinc minuts creuam la paret de terme.
Ara caminam per la vesant oest de la serra dels Puntals. Seguim el sender, ben marcat, que es fa servir per arribar al pas de s'Encletxa i al de sa Rata, però noltros no anam a cap dels dos. Passarem de llarg per arribar al pas de sa Biga de Planícia. No el coneixem però tenim informacions de Pep Torrens, d’en Joan Riera i de Viaranys.
Seguir aquest sender és, realment, un gust. No hem de suportar una costa excessiva mentre ens mena entre abundants arboceres i alzines, totes elles amb mostres evidents d'haver sofert els efectes de les destrals dels carboners. La nostra fita és arribar al Pla des Puntals.
Hi arribam a les 10,05 h.
Passam de llarg. Fa una estona hem deixat enrere el sender que mena al pas de s’Encletxa. Ara seguim avançant pel sender, marcat i fitat, fins que arribam al punt on es desvia, per envestir cap a les penyes, on hi ha el pas de sa Rata. Tampoc el seguim. Ens mantenim orientats a nord. Ara ja fora camí.
És que volem arribar al començament del pas de sa Biga de Planícia sense perdre altura. Per les informacions que tenim, sabem que la ruta emprada passa per una cota inferior i, noltros ens volem estalviar aquesta baixada i posterior pujada. No coneixem el territori, però avançar entre les alzines i arboceres no presenta cap entrebanc.
Per les indicacions i el mapa sabem que ens atracam a una zona de difícil sortida. Hi arribam a les 10,20 h. No podem seguir avançant. Davant tenim un tall a les penyes que no podem superar. Com alternativa ens queda davallar per un empinat comellar que té prou sortides de roca i alzines on aferrar-nos. Això no vol dir que sigui senzill. Hi hem de posar tot l'esment per anar superant les successives dificultats.
A les 10,50 h. tenim a la vista el tall del pas de sa Biga de Planícia. Hem aconseguit arribar-hi sense perdre gaire altura i després d'una travessa prou emocionant i no gaire arriscada.
El pas està habilitat dins una fesa marcada per un dels imponents Puntals de Planícia.
Per arribar al seu començament hem de pujar entre, i per damunt, unes grans roques més manco escalonades, des del peu de les penyes.
Aquí hi hem trobat alguna fita que marca la via a seguir.
Fins i tot en algun punt...
...hem d’ajupir-nos.
Les alzines donen punts on aferrar-se.
A les 11,05 h. començam a pujar el pas.
Així mateix creiem trobar restes d'algun escaló. Superar aquest pas no demana res més que esforç.
Anar pujant el que queda dels vells escalons, si és que alguna vegada n'hi va haver.
Passam entre parets de roca, casi bé verticals, així que no hi ha cap tipus de risc, ni de vista.
Hi ha arbres caiguts que compliquen la pujada. Ens hem de girar enrere per veure la catifa del Bosc Gran, just davall nostre, ...
...i el puig de Galatzó, al fons, entre les penyes del pas. Poc manco de cinc minuts i sortim del tall.
A les 11,15 h. som al cap d'amunt dels penya-segats ...
...que pengen damunt el bosc de Planícia, la cara oest. El dia segueix ben tapat, les boires es passegen per tot arreu. Aquí dalt hi ha fred.
Ens abrigam per berenar i gaudir de les vistes cap a la mar i el puig de Galatzó, tapat per les boires.
Un bon lloc per fer un cafetet.
A les 12,00 h. seguim la nostra ruta. Precisament perquè el dia està tapat renunciam anar al cim de la serra des Puntals. Anam directament a la cresta dels penya-segats de la cara est, que pengen damunt Son Balaguer des Racó.
Així i tot caminam una estona pel camí des Carro. Anam a trobar el pas de sa Biga de Son Balaguer.
Només cal guaitar als penya-segats per localitzar aquest pas.
És l'única llengua de bosc que arriba fins el cap d'amunt de les penyes. Per tant, ens hi adreçam directament.
A les 12,15 h. som al cap d'amunt del pas.
Recordam que la vegada que el vàrem pujar no ens va semblar gaire complicat. Ara hem mudat de parer. Trobam que davallar-ho té el seu risc.
El territori presenta multitud de sortides de roca per on passar i també hi ha moltes alzines.
El que impressiona és l'altura que hem de davallar. Hi hem de posar molt d'esment.
Superat el pas sense cap entrebanc, en poc més de deu minuts, ens toca avançar pel bosc, orientats clarament a sud, per anar a trobar aquell esperó que té unes roques en forma de portal, per on haurem de passar.
Hi arribam a les 12,35 h.
Damunt aquest esperó és un bon punt per contemplar gran part de Son Balaguer i de la vall de Superna, ...
...així com bona part de camí fet, per la cara est.
El dia sembla que va a pitjor. Ara les boires tapen el cim de la serra des Puntals, de la mola de Planícia i els niguls son negres.
Seguim caminant cap a sud, sense perdre gaire altura, per aquest empinat coster.
El territori permet avançar casi bé per onsevulla. Arribam a la paret de partió de la propietat de Son Balaguer des Racó, a les 13,05 h. Hem de passar a l’altre costat i ho feim per un esbaldrec que té la paret que aguanta una reixa de filferro.
Som al comellar de sa Parra, davallant, trobam una sitja, on hi mor un antic camí de carro dels carboners.  Per avui s’ha acabat l'aventura.
Només hem de seguir aquest camí de carro, ample i agradable. En alguns redols està casi esborrat pel bosc i la fullaraca, encara que el seu seguiment no és complicat. Aquest camí ens mena pel comellar de sa Parra, que separa la serra des Puntals del puig de sa Parra. Acabam caminant molt a prop del llit del torrent. Curiosament, com més avall ens feim, més complicat resulta seguir el camí.
A les 13,30 h. arribam al camí per on hem passat el matí. No ens queda més que caminar-ho en sentit contrari per arribar al cotxe.
Pocs metres més endavant ens decidim anar a visitar les restes de s'Ermita de Sant Onofre. Ho feim seguint un camí ample i planer, que ens va allunyant de les runes. Estam a punt d'abandonar  quant arribam al rotllo d'era de s'Ermita. D'aquí passam a les marjades que ens ajuden a arribar a la nostra fita. I Noltros que pensàvem que havíem acabat les aventures d’avui!.
A les 13,55 h. arribam a les runes de s'Ermita. Fem una ullada i ens deixam impressionar imaginant la vida que tindrien aquells homes.
Tot és abandó i destrucció per les forces de la natura. Edificis enrunats, marges esbaldregats, safareig clivellat, font esfondrada.
Abandonam el recinte i retrobam el camí, que ja no abandonarem fins arribar al cotxe.
La caminada, uns quaranta minuts, resulta prou relaxant i ens serveix per explorar un territori que ens resulta casi desconegut i aprofitam per planificar alguna sortida per aquest indret.
Finalment no ha plogut però el dia no ha millorat gens, ans ha anat a pitjor.
Arribam al cotxe a les 14,50 h.