diumenge, 4 d’agost del 2019

Comuna de Caimari
es Fornassos – coll Matar – s’Ermita – es Planiol
(03.05.2019)
De poc després de l'arribada de les tropes aragoneses, al segle XIV, data una ermita possiblement situada dins les muntanyes de la comuna de Caimari. Aquesta antiguitat és segurament la causa per la qual fa temps roman esborrada de la memòria col·lectiva dels caimariencs. Sembla que es trobava situada als voltants del coll Matar (Comuna de Caimari - Ajuntament de Selva).
TEMPS TOTAL: 4 hores
FÀCIL
(..els nostres tracks no son una guia...simplement mostren el recorregut fet..)
Avui 3 de maig, és el dia de la Creu, una festa molt antiga i arrelada al poble de Selva. Com a seuvetgins que millor per un dia com avui, que pujar al puig de la Creu, a sa Comuna. El nostre amic Andreu no ens acompanya per esser a voltar món per terres italianes.
Hem sortit pel carrer de sa Volta, part damunt la carretera a la sortida del poble, direcció Lluc.
Hem baixat un curt tram per la carretera i a continuació hem seguit pel primer carrer, de Ca na Mirall, cap a la part baixa del poble i, pel costat del torrent de sa Mosquera, ...
...arribar al carrer de Fornassos, ...
...i un poc més endavant a l'àrea recreativa del mateix nom.
Aquesta àrea recreativa des Fornassos és una agradable zona de pinar, dotada de tots els serveis, resultant un bon lloc per berenar, dinar... o passar una estona.
Hi ha gran quantitat de murteres. La murta és un arbust emblemàtic a la cultura mediterrània, associat a moltes tradicions i costums.
Els murtons, son comestibles, les fulles tenen un aroma molt agradable i es poden emprar per fer colònies, com l'aigua de murta, sobre la qual gira gran part de la Fira de ses Herbes, que es celebra a Selva, el segon diumenge de juny.
Flor de la murta.
Al fons d’aquesta zona, hi arranca un caminoi molt costerut per l'interior del comellar, ...
...que va pujant fent un grapat de ziga-zagues, darrerament netejat, ...
...i que ens menarà al coll Matar, un creuer de camins.
Aquest redol que ara trepitjam és el lloc a on estaria situada l'ermita, i de la que queda constància  en un testament del 1395, en que una vídua llegà doblers als anacoretes que hi havia aleshores a Mallorca i, entre ells, a l'ermità Pere Aguiló, habitador de la de Caimari.
Des del coll, seguim el indicador del mirador de s’Esquena de s’Ermita, ...
...un caminoi que va passant per diferents colls de tords, ...
...fins arribar a un creuer, just devora sa Bassa.
Aquest racó de sa Bassa, consta de dues basses per arreplegar aigua, una d'elles amb una escala per accedir-hi.
Un poc més endavant arribam, encara per aquest camí netejat i restaurat al Planiol, també dit Mirador de s'Ermita.
Un lloc amb bones vistes de gran part de l'illa.
Selva (amb un poc de zoom).
Al costat esquerra, segons hem arribat, senyalitzat amb un muntet de pedres, comença un desdibuixat tirany, en direcció oest, que va avançant en pujada per dins una espessa vegetació. Hi ha gran quantitat de fites, que facilitin el seu seguiment. Un poc més amunt gira a nord-oest i segueix pujant, ara pel llom de la muntanya.
Al tram final avança paral·lel a la paret de partió de Son Maga, fins arribar al capcurucull i cim del puig de s'Aladernar o de la Creu (601 m).
El cim es troba coronat per un basament redó de pedres i restes de la creu de fusta que li ha donat nom. Aquesta creu de fusta era ben visible des del carrers de Selva, principalment de la barriada de Camarata, a on precisament s'hi celebren les festes de la Creu. Segurament el bosc no era tan esponerós, ja que també es podia veure la paret de partió de sa Comuna i Son Maga. Tot el conjunt està situat dins Son Maga. Aquí dalt s'hi localitza la partió entre la Comuna, Son Maga, ses Rotes i els Horts.
Les vistes des d’aquest cim, d'alçada discreta, abasten gran part del Pla de l'Illa,
el nuclis de població més pròxims com Caimari, ...
...Selva ...
...o Mancor, ...
...Inca i molts d'altres, ...
...així com tota la primera línia de muntanyes.

Un bon lloc per fer un cafetet.
Des del cim, seguim en direcció nord-oest, ...
...per un vertical coster rocós, ...
...que es converteix en un tirany ben evident un poc més avall.
Va baixant paral·lel i molt a prop a la reixeta de partió entre ses Rotes i els Horts, fins arribar a una esplanada i a una pista procedent de les cases d'aquesta finca, una segregació de Massanella, som al coll de ses Rotes.
Al costat dret, hi ha la paret i portell des Horts.
Traspassam la paret pel portell, tancat amb una estructura de ferro, fàcilment salvable, i seguim baixant en direcció nord-est.
Al principi per un tirany evident, ...
...un poc més avall per camí de ferradura, ...
...que va davallant per un frondós alzinar, ...
...amb exemplars realment grans, ...
...fins arribar al tancat i a la font de s'Hort de Dalt.
L’ull de la font es troba tapat un poc més amunt, devora la paret hi ha un dipòsit i un ribell a on anava el sobrant.
A continuació podem vorejar per l’esquerra aquesta zona, seguint el camí fins arribar, després d'una ziga-zaga, al camí públic de la Comuna, just devora les cases des Horts.
Des de les cases dels Horts, només ens queda seguir aquest camí, ...
...cap a la dreta, sud-est, asfaltat, que en suau baixada ...
...ens dura a passar entre n’Escuder i els estreps del puig de la Creu, i les balmes a un costat i l’altre,...
... per sortir a la carretera de Lluc, just un poc passat el km 7, i al carrer de sa Volta, a on podem tancar el recorregut.