dilluns, 22 de gener del 2024

SA MOLETA pels comellars de s'Home i de la Coveta Negra

SA MOLETA
COMELLARS DE S’HOME I DE LA COVETA NEGRA
Excursió circular per la Comuna de Caimari (Selva)
(05.02.2021)
El comellar de s’Home és una depressió situada als peus del puig de n’Ali, agafant el nom d’un penyal isolat, dit s’Home. La disposició aïllada del penyal i l’estranya forma és l’origen metafòric del topònim. En quant al camí de sa Coveta Negra, avui un camí carreter d’una notable factura, un tram del qual forma part del GR-222, fou encarregat a Cristòfol Barceló Vallori el 1933 per la comissió gestora de l’Ajuntament.
TEMPS TOTAL: 3 hores 30 minuts
FÀCIL
Plànol de la zona
Sortim des del mirador de ses Rotes, a la carretera de Lluc (Ma 2130), des de la primera volta, km 7,200, just passat Caimari. Tenim informacions del nostre amic Josep Ferrer de Viaranys.
D’aquí parteix un camí de carro, camí Vell de Lluc, més o manco en bon estat que va pujant suaument, ...
...passant per devora la penya del Cavall Bernat, origen de la llegenda de la filosa de la Mare de Déu.
Aquest primer tram discorre entre el puig de n’Escuder i el torrent de la Coveta Negra a l’esquerra, ...
...i la carretera a la dreta.
Després d’un tram escalonat, ...
...arribam a un zona ombrívola, amb el Còdol d’en Seda al costat esquerra.
Per a continuació creuar el camí de sa Rota de n’Esteve, continuant ran del torrentó, i un nivell més baix que la carretera, ...
...fins arribar al lloc conegut com sa Ferreria, just a l’alçada del km 9 de la carretera. Uns 15/20 minuts des de la primera volta.
Sense creuar la carretera, seguim el camí de l’esquerra que es dirigeix cap al pont de Son Canta.
Ben aviat deixam una barrera tancada amb pany a l’esquerra (89), i seguim dret, salvant una reixeta per un botador.
Just al costat hi ha una fita de sa Comuna.
A continuació segueix aquest camí fins entrar dins el llit del torrent, és un tram en que el camí ha desaparegut, ...
...i segueix per davall el pont, després del qual avançam entre la carretera i la paret.
Ben aviat torna comparèixer les restes del camí ...
...fins arribar a l’àrea recreativa de la Coveta Negra de la Comuna. Uns 15/20 minuts des de la Ferreria.
Sortim de l’àrea recreativa pel portell, situat a la nostra esquerra, caminant uns cent metres per la carretera, ...
...fins a la barrera d’entrada del comellar de s’Home
(just abans del km 10), que salvam per un botador al costat esquerra.
Seguim aquest camí en forta pujada, a trams formigonat.
És un camí de carro que va pujant pel centre del comellar compartint espai amb el torrentó, per a mesura que va guanyar alçada anar deixant el torrent a la dreta.
Les vistes se van eixamplant, amb n’Alí (1.038 m) sempre al fons, i sa Moleta (641 m) a la dreta.
Després d’un tram planer arribam a un creuer, a on seguim cap a l’esquerra, per un tram molt costerut (el de la dreta, amb escopidors, mor un poc més endavant).
Un poc més amunt el camí passa pel costat d’un curiós penyal conegut com s’Home, i que dona nom a tot el comellar.
Un poc més endavant, després d’una sitja, mor el camí de carro.
Ens trobam als voltants de la cota 560.
Després de la sitja, el camí passa a ser de ferradura, i segueix pujant per enmig d’una estreta canal, mentre es va enfilant, amb trams empedrats i marge de sosteniment, ...
...per després de passar pel costat del penyal del Socarrat d’en Buxeta, ...
...i d’una sitja, ...
...arribar al coll entre la Moleta i n’Alí, ...
...i a on hi ha un piló de pedra de la Comuna. Uns 50 minuts des l’àrea recreativa.
Cap al est tenim el cim de la Moleta (641 m), ...
...fins a on podem arribar fàcilment ...
...i amb més bones vistes.
Tornam al coll, des d'on seguim un tirany ben evident i trepitjat, est/nord-est.
Al principi baixa de forma més suau, fa ziga-zagues i sembla que hi ha restes de marget, netejat i condicionat recentment.
Després acaba per entrar dins el torrentó, i anar baixant de forma molt precipitada.
Així i tot trobam qualque tram un poc condicionat.
Després de passar pel costat d’una sitja...
...desemboca a un l’ample camí de carro, que seguim cap a l’esquerra, cap al centre del comellar de la Coveta Negra.
És un camí restaurat recentment que va baixant fent ziga-zagues, ...
...deixant a l’esquerra el caminoi de pujada al pas de n’Arbona, ben fitat, ...
...per a continuació arribar al GR 222, avui camí cap a Lluc. Uns 20 minuts des del coll.
Només ens queda seguir aquest camí per avall, fins arribar altre cop a l’àrea recreativa de sa Coveta Negra pel seu costat nord, ...
...un cop travessada la carretera per davall el pont. Uns 15 minuts des del creuer.
Seguint les indicacions del GR, vorejam pel costat esquerra l’àrea recreativa, i en suau pujada pel costat de la carretera,...
...passant pel costat de les cases de Son Canta, a on conectam amb el vell camí de Lluc.
A partir d’aquí tot serà baixada.
Aquest tram del camí, conegut com la Costa Llarga, conserva gran part del seu antic empedrat, encara que a la part baixa va ser restaurat fa uns anys.
Ben aviat arriba a la carretera, devora el km 9, redol per on hem passat al principi del recorregut, sa Ferreria. Un 15/20 minuts des de l’àrea recreativa.
Només ens queda desfer les passes pel vell camí per tornar al punt d’inici, ...
...al mirador de ses Rotes de Caimari. Uns 15 minuts des de sa Ferreria.