dissabte, 17 de novembre del 2018

MUSCLO DE SES CORDES I PAS DE SA PESQUERA per les votes de s'Ullastre i la coma de ses Truges

MUSCLO DE SES CORDES I PAS DE SA PESQUERA
per les Voltes de s’Ullastre i la coma de ses Truges
(11.10.2018)
El itinerari d’avui transita per un territori de gran soledat, turmentat, caòtic i agressiu, farcit de fondalades, petites dolines, torrenteres i enormes moles pètries de fantàstiques formes. D’una bellesa impactant, es troba situat al límits dels termes d’Escorca i Pollença.
TEMPS TOTAL: 8 hores
RECORREGUT: 13 km - DIFICULTAT MITJANA/ALTA
Amb els nostres amics Toni Ordinas “Beato”, Jaume March, Pere Gelabert i Manolo Barranco (serradetramuntana.eu), hem fet una sortida per terres de Mortitx. La idea inicial era arribar al Musclo de ses Cordes, per les voltes de s'Ullastre i la tornada pel Bec d’Oca i torrent de Mortitx. “Un comptes fa s’ase, uns altres es traginer...”
Després de les fortes plogudes dels darrers dies fa un dia solejat, amb un cel net i blau. Les previsions son de calor, més del que és habitual per a l’època que ens trobam.
Son les 9’20 h. en sortir des del portell de Mortitx, situat al km 10’900 a la carretera Ma-10, entre Pollença - Lluc. Creuam el portell i seguim el camí que va vorejant les cases, fins arribar a la part posterior, amb un gran aljub al costat dret, a on deixam aquest camí, i giram cap a la dreta, entrant per un botador, direcció nord, per dins un camp de vinya fins arribar a una paret seca, que salvam per un botador just en front.
Hem entrat dins la finca publica de Mortitx. Amb una extensió de 719’27 Ha es troba situada al extrem més oriental del terme d’Escorca, fent partió amb el de Pollença.
A l’altre costat seguim el camí que ben aviat es bifurca, i a on seguim per l’esquerra. És un vell camí de carro que comença a davallar i gira cap a l’esquerra. Aquest és el punt en que noltros seguim dret per un evident tirany.
A partir d’aquí, sempre nord, es tracta de seguir aquest tirany sempre fitat i bastant trepitjat, mentre anam baixant cap al Clot de ses Someres, per després passar pel costat del cingle de ses Mules i l’avenc de s’Aigo, deixant el Pla de sa Coma al est.
Avui és força complicat per mor de les pluges caigudes aquests darreres dies. El territori està  molt amarat i els filets d’aigua corren per tot arreu. A mesura que anam avançant les carritxeres humides ens van banyant els calçons. A la part baixa del Pla de sa Coma l’aigua compareix de per tots els racons, i la passa és força complicada. En molts trams hem d’evitar el tirany, totalment inundat, així i tot no podem evitar les llenegades i qualque batut.
Desprès de passar pel portell que tancava aquest pla, hem de seguir en la mateixa direcció, sempre nord. El tirany fitat i ben evident no és fàcil de seguir avui, està ple de bassiots que ens obliguen a fer continues ziga-zagues per evitar-los. El vell camí està pràcticament desaparegut, només queden quatre pedres col·locades i poca cosa més. Tot plegat ens obliga a no badar gaire,  mentre anam creuant aquesta clotada.
El territori per on transita aquest vell camí per a anar al Rafal, és realment dur.
Una clotada darrera l’altre farcides de càrritx, que després de superar un graó rocós per un tram en bon estat del camí, ...
...ens deixarà a un replà amb fantàstiques vistes del xap del torrent...
... i del Bec d’Oca.
Son les 11,00 h. quan el caminoi fa una curta baixada i gira cap a l’esquerra, oest.
Hem arribat a les voltes de s’Ullastre.
Un tram espectacular, a on el camí es conserva amb més bon estat, baixant aferrat a les penyes, fent ziga-zagues, ...
...amb la vista de la mar i dels Musclos des Llorers i de ses Cordes al fons.
A la part baixa el camí torna girar a nord, creua un torrentó i arriba al que queda de les cases des Rafal d’Ariant o de Mortitx, ja que han estat lligades a les dues.
Les cases es troben en molt mal estat, la teulada esfondrada i tots els voltants plens de malesa, encara que a l’anomenat sementer des Ametlers, entre les cases i el torrent en queda qualque exemplar viu i un grapat de figueres.
Aprofitam aquest lloc per fer un descans.
Son les 11,50 h. quan vorejam les cases, per la dreta, traspassam una paret seca pel coll de s’Era, per entrar dins el sementer de sa Caleta i a continuació a la font des Rafal, o de s’Hort.
Avui serveix com abeurador pels animals, però abans sembla que s’hi regava una mica d’hort.
Noltros continuam cap al collet de sa Caleta, que ens queda un poc a la dreta, pel tirany que ens duria a la caleta d’Ariant i a la cova de ses Bruixes.
Just al collet i després de creuar una paret seca pel portell, deixam el caminoi per l’esquerra, nord, per envestir la pujada cap al Musclo de ses Cordes.
En començar la pujada hi ha poques fites, no fan falta.
La primera part és força empinada, fins arribar a un replà que hem de creuar, amb la vista posada ja amb el cim.
Encara caldrà un darrer esforç, ...
...per un territori ple de llisars, fins a vorejar un primer turó pel costat de la mar, per després d’un altre petit replà ...
...arribar al cim del Musclo de ses Cordes (228 m).
A les 12,25 h. hem arribat al cim del Musclo de ses Cordes, situat a dalt del Morro des Aucells, i molt abans, avui en desús, es Castellàs, segons en Joan Binimelis i que ens recorda el portal "toponímiamallorca".
Aquí dalt la panoràmica és espectacular, punta Beca, cingle Verd, ...
...el salt del torrent del Miracle, que avui raja, ......els contraforts del tossal de l’Alcàsser...
...i al fons el massís de Ternelles.
Cap a l’altre costat no desmereix en absolut, el xap del torrent de Mortitx, el estreps des Rellar, la coma de ses Truges, i la zona del Musclo des Llorers, amb els racons de sa Pesquera des Gat, sa Butxaca i el Racó de Mortitx.
Per baixar, desfeim les passes fins arribar al replà, des d’on giram un poc a la dreta, ...
...per baixar aferrats als penya-segats més al oest del Musclo, ...
...sense acostar-nos massa a la timba, ja que les roques es troben molt volades.
Ben aviat som a baix, just damunt sa Pesquera des Gat, a on desguassa el torrentó des Rafal, avui generós.
Cal separar-nos un poc de la timba salvant un primer esperó per l’esquerra, i a continuació, en pujada, tornar-nos acostar als penya-segats i seguir avançant.
Hi ha fites, fletxes i marques vermelles. Retrospectiva del Musclo de ses Cordes.
Després d’una lleugera baixada arribam al pas de sa Pesquera, ...
...una estreta cornisa volada damunt la mar, ...
...per acabar passant per un estret entre roques.
A continuació, primer en forta baixada entre roques, i després més suau, mentre giram un poc a l’esquerra, ...
...fins arribar al llit del torrent de Mortitx, que avui raja amb alegria.
La ruta prevista per avui era, tal com l’hem feta fins aquí i, a partir d’aquest punt, remuntar el torrent de Mortitx tornant al punt del inici d’aquest recorregut.
L’aigua que baixa de tots els racons, ens fa desistir d’aquesta segona part, optant per pujar per la coma de ses Truges, i per la pista de ses Basses tornar a les cases de Mortitx... “i uns altres l’amo de s’ase”.
Son les 13,35 h. en creuar el torrent molt a prop del inici del torrent Fondo, a on comença la part més esportiva d’aquest torrent. Ho feim per damunt unes roques. Així i tot pegam una ullada al primer gorg d’aquest espectacular torrent, una gran olla a la roca erosionada per les correnties.
Ara ens toca la part pitjor, pujar per la coma de ses Truges. A aquestes hores del dia, la calor és la protagonista, el sol ens dona de ple, i en tota la coma no hi ha un sol arbre ni cap ombra.
Des del torrent prenem direcció oest, no massa allunyats del torrentó, per dirigir-nos cap al “collet” que veim part damunt el torrentó. És un tram molt empinat i difícil. Hi ha qualque fita. A dalt el territori es replana un poc. Les fites ens conduiran al torrentó altre cop, mentre la coma gira sud-oest.
Avui és complicat, ja que baixa aigua pel torrentó. Quan la coma es torna empinar, tant el tirany com les fites es van separant del torrentó pel costat sud, esquerra en el nostre sentit de marxa.
És una pujada llarga i sostinguda, més o manco pel centre de la coma, cercant el millors llocs per avançar, ja que el tirany no és gaire evident.
A la part alta, les fites ens indiquen sortir per la dreta, noltros seguim pujant tot dret. Retrospectiva de la coma de ses Truges, amb el Musclo de ses Cordes, Punta Beca i el puig Gros de Ternelles, al fons.

A dalt hi ha una zona planera, al fons de la qual hi podem veure pins, just darrera hi ha la pista de ses Basses.
Son les 16,00 h. en arribar a la pista de ses Basses, s’ha acabat el mal camí, només ens queda seguir-la cap a l’esquerra, gairebé tot el temps sud, al principi en pujada i formigonada, fins arribar al coll des Vent, un pas entre roques.
A partir d’aquí el camí comença a davallar deixant una zona de conreu a l’esquerra, ...
...el Campet Redó.
Encara es torna empinar el camí, poca cosa, per passar per entre Lavanor i la font Blanca, una zona de polls enormes, ja en pendent a favor.
Després de creuar un portell la vista abasta gran part de la zona nord, i el camí comença una davallada ràpida, fent ziga-zagues entre vells olivars, ...
...creuant el torrent de s’Hort amb la seva presa, fins arribar al portell i botador de la finca publica, entrant a continuació a la zona de vinya altre cop.
Una tirada plana al costat de les parres, i ja dins l’alzinar pujar pel camí que vorejant la bodega i les cases de Mortitx ens du altre cop a la carretera.
Son les 17,30 h. en tancar aquesta llarga i dura volta.

(Algunes fotografies son d'en Manolo Barranco)