dijous, 20 de desembre del 2018

TALAIA VELLA I PAS DEL PORC Serra del Cavall Bernat

TALAIA VELLA I PAS DU PORC
Serra del Cavall Bernat
(23.11.2018) La vertiginosa serra del Cavall Bernat és una carena que arriba fins els 360 m d'altitud, situada a l'extrem nord-est de la Serra de Tramuntana, al terme municipal de Pollença. S'estén des del coll de Síller fins a la punta de la Salada. Està formada al seu costat nord per vertiginosos penya-segats i al costat sud per un pronunciat coster cap a la vall de Bóquer.
TEMPS TOTAL: 4 hores 50 minuts
DIFICULTAT MITJANA/ALTA
La setmana passada ens vàrem quedar amb les ganes de conèixer “el pas du Porc”. Ens va semblar un tant arriscada aquesta via de baixada. Ens volíem treure el dubte de sobre, per això hi tornam aquesta setmana.
Pensam que els dos passos, el de la setmana passada i el d'aquesta, es poden cobrir en una sola volta, però tenen l'inconvenient d'haver de deixar un cotxe a la sortida i un a l'arribada. En cas contrari resulta una volta massa llarga, al manco per la nostra manera de pensar i gaudir de la muntanya.
Així, doncs, decidida la ruta a fer, deixam el cotxe a un “cul de sac” d'una urbanització, mig abandonada, de cala Carbó. A una gran rotonda amb un pi al centre. Aquí hi arranca el camí que mena a Pollença, passant pel coll de Síller, conegut com a camí del Port de Pollença a cala Carbó.
Son les 8,40 h d'un matí que no promet res de bo. Està molt tapat i el risc de pluja, tot i no esser alt, és ben present. Just sortir del cotxe ens queda clara la ruta a seguir. Els espadats de  la cara nord de la Talaia Vella son ben a la vista i mostren la seva inaccessibilitat. Disposam de les informacions d’en Pep Torrens i d’en Joan Riera .
Començam la caminada per un ramal que surt de la redona, cap a sud-est. Molt poques passes més endavant s'acaba el carrer. Ara tot és roquissar i carritxeres. No hi ha perill de pèrdua. El tirany està ben marcat i les fites son molt abundoses. El cert és que no hi calen. Tenim clar que ens hem d'atracar a la cresta que tenim davant, cap a l'est.
Seguir el tirany és senzill, tot i que no és imprescindible. El territori és accessible casi bé per tot arreu.
En assolir la cresta, o millor dit, en canviar de vessant, ...
...tenim a la vista el Port de Pollença.
I també es fan visibles les murades pre-talaiòtiques, mirant cap a nord-est.
Així com ens atracam a les faldes de la Talaia Vella, ...
...les roques son més grans, solcades d'encletxes que faciliten la pujada.
La nostra següent fita és clara. Arribar a la primera de les murades. Hem abandonat les fites i anam pujant pel roquissar. No hi ha cap dificultat en la pujada. És més, seguint les encletxes de les roques, un pot pensar que hi ha restes de camí que, a força de ziga-zagues, ens va atracant a la murada inferior.
A les 9,25 h. arribam a la primera murada. Ens sembla més tosca, manco elaborada que la segona, que ja vérem la setmana passada. No és gaire alta, casi bé no és més que un seguit de roques arrenglerades i amb una mica de reblada al darrera.
Només deu minuts després arribam a la segona murada. De molta més entitat. Més treballada. Més imponent. Més revinguda. Ens sembla que tancava l'accés a la Talaia Vella per la falda sud-oest. L'única via possible per arribar al cim. La resta de vies han de fer servir alguns dels dos o tres passos. La resta de la cresta, que acaba al Cavall Bernat, resulta pràcticament inaccessible.
Hem de seguir pujant. Volem passar pel cim de la Talaia Vella, però no ens hi aturarem. La resta de la pujada no muda gens. Seguim per sobre el roquissar, accessible i amb multitud d'alternatives per anar pujant.
L'accés al cim es fa per la cara nord.
Hi arribam a les 9,45 h.
Hem feta molta via per arribar dalt de tot.
Ja sabíem que la volta d'avui seria curteta (Port de Pollença i Punta de l'Avançada).
Cercam alguna alternativa i ens decidim a seguir per la cresta de la Talaia Vella, en comptes de davallar al planiol que hi ha al costat nord del cim.
Aquesta cresta es va tornat més esmolada així com avançam cap al seu extrem est.
No sabem si podrem davallar ni si podrem arribar al seu fi.
Tot és una incògnita, però molt ben recompensada.
Gaudim de vistes espectaculars, del Port de Pollença, ...
...de la vall de Bóquer, així com de les serralades “trabucades damunt la mar”, ...
...que la tanquen a banda i banda.
Hem estat de sort.
S'acaba la cresta i podem davallar sense major complicació, ...
...per  retrobar el sender que ens menarà al pas du Porc.
Tanmateix no el seguim, a n'aquest sender, si no que ens anam a passar vora el Forat de la Talaia.
També ho vérem la setmana passada però ens sembla que es mereix aquest petit esforç.
No ens impressiona tant com fa vuit dies, però realment és espectacular aquest accident orogràfic.
Ara sí que ens dirigim cap al començament del pas. Hi arribam en molt pocs minuts.
Son les 10,30 h. en arribar al seu començament. Hom pensa que no fa gaires ganes amollar-se per aquí. Tenim seriosos dubtes que ho fessin servir per pujar a la muntanya.
Més ens sembla una via oberta per algun caminador agosarat.
Al manco el seu començament és prou complicat com per desencoratjar al caminador poc arriscat.
Superar els primers bots, tot i que no son especialment arriscats, si que mereixen tota la nostra atenció.
Per descomptat que amb les roques humides resulta del tot desaconsellable i molt més arriscat.
Es tracta de davallar per una canal empinada, ...
...de roca, per on hi corre aigua, (les marques son evidents).
Ben aviat ens trobam damunt una esquena coberta de carritxeres.
Son les 10,40 h. i estam baix les penyes de la cara nord de la Talaia Vella.
Des d’on ens trobam sembla que no hi ha sortida. Haurem de davallar una estona, orientats a oest, per atracar-nos als peus de les penyes, on podrem veure que el territori ens permet seguir davallant.
També hi ha algunes fites.
Si miram enrere veiem les imponents penyes, corcades de balmes, que hem davallat gràcies al pas.
Cercam un lloc on descansar i poder gaudir de l'espectacle que ens envolta.
Passam vora una balma, davallant, i ens decidim per un esperó que veiem una mica més endavant.
Hi arribam a les 10,50 h.
Aprofitam per estudiar el territori i intentar esbrinar la ruta a seguir, segons les informacions que tenim.
Queda clar que poc més avall hi ha un escaló impossible de salvar, si no ho fem pel seu extrem nord-est.
Un bon lloc per fer un cafetet.
A les 11,30 h. seguim el camí davallant, orientats a l'est, per un empinada coma, on hi ha un pi gran, però clar de brancam.
A les 12,00 h. arribam on el territori ens permet davallar més i passar a la part baixa d'aquell escaló.
Ara veiem dos pins grans que estan damunt l'escaló. És una de les fites que esmenten les informacions.
És el moment d'encarar cap a l'oest per poder avançar per la nostra ruta. Ara no hi ha cap altre entrebanc de consideració tret del propi territori. Un cop superats els dos pins de referència i arribats a un “ninot” que serveix de fita, ...
...fent una ullada enrere, pensam que la volta feta és una mica sense sentit ja que sembla que hauríem pogut venir directament cap aquest punt seguint als peus de les penyes, sempre cap a l'oest. Aquest comentari no esta comprovat, així que no és altre cosa que això, un comentari.
Poc passat aquesta fita del “ninot” ens trobam just davall el forat que hem visitat fa una estona, al cap d'amunt de les penyes.
Encara haurem de superar un parell de comes més, abans d'arribar al darrer canvi de vessant. Tot el territori és cobert de carritxeres i el camí ha vingut condicionat per les timbes que tenim al costat nord i les penyes que tenim a sobre, pel costat sud.
A les 12,55 h. superam el darrer canvi de vessant. Per darrera vegada, avui, podem gaudir de la grandiositat de les muntanyes de la serra del Cavall Bernat.
Ens sembla un enorme ariet que entra dins la mar.
Cap a l’altre costat  veiem el punt d'arribada i la darrera coma que haurem de davallar, però el territori no presenta cap dificultat.
D'una manera un tant relaxada anam avançant i davallant cap a la fi. Tornam a trobar moltes fites i un sender molt trepitjat que arranca de la carretera, uns cent metres abans d'arribar a la redona. Noltros evitam l'asfalt tant com podem i acabam una mica més amunt. Son les 13,25 h.
No ens resta més que arribar al cotxe i donar per acabada la volta d'avui.